Behöver du hjälp? Ring oss 0770 – 720 780 (08:30 – 16:30 vardagar)!

Köpvillkor

AVTALSVILLKOR FÖR KÖP AV PRODUKTER FRÅN NUTRAQ SWEDEN AB

Senast uppdaterad 2 september 2025

Avtalsvillkoren är uppdaterade och gäller samtliga redan ingångna, samt nya avtal.

 

1. ALLMÄNT

Dessa köpvillkor gäller vid köp av produkter, exempelvis Maxulin, från varumärket Edge of Arctic, som ägs av NutraQ Sweden AB. NutraQ ägs av Orkla ASA.

Köpvillkoren uppdaterades senast den 2 september 2025 och gäller för alla ingångna och nya avtal.

2. PARTER

Säljaren av produkterna är:

NutraQ Sweden AB, Box 4018, 461 04 Trollhättan  

Telefonnummer: 0770- 720 780

E-post kundservice@maxulin.se

Org. nr.: 556 853-9125 

NutraQ Sweden AB benämns härefter som "Edge of Arctic", "vi", "oss" eller "säljaren". 

Köparen är den person som anges som köpare i beställningen oavsett inköpskanal och kallas härefter som "du", "dig" eller "kunden". Du måste ha fyllt 18 år och inte stå under förmyndarskap för att bli kund eller göra beställningar hos Edge of Arctic.  

3. PRENUMERATION OCH ABONNEMANG

Edge of Arctic säljer varor på fortlöpande abonnemangsbasis. Leverans sker normalt efter 14 dagar och i enlighet med vald leveransintervall, utan köptvång eller bindningstid. Abonnemanget kan sägas upp löpande. I händelse av uppsägning avslutas abonnemanget omedelbart från och med nästa leverans. Du kan när som helst kontakta vår kundtjänst för att pausa, ändra eller säga upp ditt abonnemang.

Vi kan komma att göra ändringar av vårt produktutbud, leveransform och leveransintervall. Meddelanden om ändringar skickas i god tid innan de träder i kraft. Mindre ändringar, såsom byte av förpackning, kommer inte att meddelas utöver den information som framgår av vår webbplats. Abonnemang kan vägras på objektiva grunder, såsom vid bedrägeriförsök, brist på kreditvärdighet och liknande. Utebliven betalning godtas inte som uppsägning.

4. PRISER

Våra priser anges i svenska kronor och är inklusive lagstadgad mervärdesskatt och exklusive fraktkostnad. Priset på varorna kan variera beroende på försäljningskanal, distribution och specialerbjudanden. Priserna är giltiga tills de ändras. Meddelanden om prisändringar skickas ut i god tid innan ändringarna träder i kraft. Erbjudanden till nya kunder riktar sig primärt till nya kunder och får inte nyttjas på felaktigt sätt genom upprepad uppsägning och nyteckning av abonnemang.

Porto och hanteringsavgifter tillkommer vid varje försändelse i enlighet med gällande priser om inte annat överenskommits.

5. BESTÄLLNING OCH LEVERANS  

Vi skickar våra produkter inom Sverige enligt den överenskomna leveransfrekvensen med leveranspartnern som anges vid utcheckningen, till exempel Postnord som levererar produkten direkt till din brevlåda.

Vid leverans från Postnord: Om leveransen inte får plats i brevlådan eller brevinkastet lämnas det in på närmaste postombud och du får då en avi från Postnord om vart och när du kan hämta upp din leverans. Kostnader för oupphämtad leverans hos postombud tillfaller oss och blir ingen extra kostnad för kund.

Om leveranstidpunkt inte framgår vid beställning ska vi leverera varan utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar från din beställning. Om leveransen blir försenad kommer vi att meddela dig skriftligen om detta. Om förseningen utgör ett väsentligt avtalsbrott kan du säga upp avtalet genom att kontakta kundservice enligt punkt 12.

Vid beställning via hemsidan skickas en orderbekräftelse på e-post till kunden. Vid fakturabetalning utfärdar vi en skriftlig faktura och som bifogas till alla leveranser.

Vid specialerbjudanden, större eller flera beställningar kan det hända att beställningen måste hämtas på postens utlämningsställe på grund och storlek och vikt. 

Leverans anses ha ägt rum när du eller din företrädare har mottagit varan. I händelse av försenad leverans kan du, beroende på omständigheterna, hålla inne betalning, kräva leverans, kompensation eller uppsägning av köpeavtalet.

Vi levererar endast till adresser i Sverige.

6. BETALNING

Betalning sker via faktura som skickas med i samband med din försändelse. Betalningsfristen står på fakturan, och är minst 15 dagar från mottagandet av varan.

Förfallodatum är angivet på fakturans första sida. Vid utebliven betalning debiteras påminnelseavgift om 60 kr, samt dröjsmålsränta enligt nu gällande referensränta. Blir vi sedan tvungna att låta saken gå till inkasso, tillkommer även inkassobolagets avgifter samt ränta.

7. ÅNGERRÄTT

Du är skyddad av lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) och har 14 dagars ångerrätt från dagen du tagit emot varan vid din första leverans.

Tidsfristen inkluderar alla kalenderdagar. Om tidsfristen slutar på en lördag eller söndag, röd dag eller helgdag förlängs ångerfristen till närmaste arbetsdag. När du nyttjar ångerrätten måste varan returneras till säljaren inom 14 dagar från den dag du meddelat om ångerrätten till säljaren. 

Ångerrätten innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att returnera varor som inte har bruten försegling. För att ångerrätten ska kunna genomföras måste varan returneras till oss i samma mängd och i samma skick som när du tog emot den. Om varans värde minskas mer än nödvändigt gentemot varans egenskaper och funktion måste du täcka denna värdeminskning. Vid eventuell retur står kunden för returportot om inte annat överenskommits. Returadress är:  

NutraQ Sweden AB 
c/o Parsell 
Schillers väg 2 
451 58 Uddevalla 

Om du nyttjar ångerrätten återbetalar vi köpeskillingen utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från det att vi mottar ditt meddelande. Vi har rätt att hålla inne betalningen tills vi har mottagit varorna som har skickats tillbaka, eller tills du har skickat in bevis på att varan har skickats. 

Återbetalningen sker med samma betalningsmedel som du använde för den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har avtalat något annat med oss. 

Mer information om hur du utnyttjar ångerrätten finns i ångerrättsformuläret som finns att ladda ner här. Frågor om ångerrätt hänvisas till vår kundtjänst, på telefon 0770-420 780 eller e-post kundservice@maxulin.se. 

NutraQ följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och vill du läsa närmare om dina rättigheter kan du gå in på Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se. I övrigt följer vi svensk affärssed och lagar samt Livsmedelsverkets regler för kosttillskott.

8. RETURER

De kommande varorna i ett abonnemang är identiska med den första varan, och det är således inte returrätt på kommande försändelser. Om du inte önskar fler leveranser i ditt abonnemang måste du avsluta ditt abonnemang genom att kontakta kundservice enligt punkt 12. Om kommande leverans redan är på väg till dig så träder ändringen i kraft först i förbindelse med därpå följande leverans.

Det är inte tillåtet att returnera varorna genom rekommenderat brev.

9. REKLAMATION

Om den levererade varan är felaktigt kan du, beroende på omständigheterna, kräva avhjälpande av felet, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva avtalet. 

Om det är fel på varan eller om det uppstått transportskador måste du inom skälig tid efter att felet upptäcktes, eller borde ha upptäckts, meddela säljaren om felet. Meddelande som lämnas inom två månader efter det att du märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. Rätten att göra ett klagomål är begränsat till klagomål inom varans utgångsdatum som anges på förpackningen, och senast tre år efter att du mottagit varan. I händelse av ett sent klagomål förlorar du rätten att åberopa att varan är felaktig. 

Rätten till reklamation gäller i tillägg till ångerrätten.  

Vid reklamation och fel kommer du att få ersättning för eventuella fraktkostnader. Återbetalningen sker med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har avtalat något annat med oss.  kommande varorna i

10. SÄLJARENS RÄTTIGHETER VID KUNDENS FÖRSUMMELSER

Om du inte betalar eller fullgör de andra skyldigheterna som följer av avtalet eller lag och detta inte beror på säljaren eller villkoren på säljarens sida, kan vi enligt bestämmelserna i konsumentköplagen och beroende på omständigheterna, hålla inne varan, kräva att du betalar priset eller häva köpet. Beroende på omständigheterna kommer vi att kunna kräva dröjsmålsränta vid sen betalning och inkassoavgift, och om du inte lämnar tillbaka obetalda varor kan säljaren debitera dig en avgift. Avgiften ska som högst täcka säljarens faktiska kostnader för att leverera varan till dig.

11. PERSONUPPGIFTER

För att genomföra detta avtal kommer säljaren att behöva behandla vissa personuppgifter som kan kopplas till dig (t.ex. namn och adress). Du kan läsa mer om vår personuppgiftsbehandling genom att klicka här.

12. KUNDTJÄNST

Vår kundtjänst har lång erfarenhet av våra varor och kan därför enkelt svara på dina frågor. Du når vår kundtjänst på telefon 0770-780 720, helgfria vardagar mellan kl. 08:30–16:30. Du kan också skicka ett e-postmeddelande till kundservice@maxulin.se. Dina frågor om faktiska köp och beställningar bör alltid besvaras inom 48 timmar helgfria vardagar av säljaren.

13. FÖRBEHÅLL

Säljaren förbehåller sig rätten att överföra sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal till en annan part. Vi reserverar oss också för eventuella driftstopp, tryckfel, felaktiga priser, mervärdesskatt och andra avgiftsändringar eller leveransproblem på grund av förhållanden utanför vår kontroll. 

Eventuella erbjudanden gäller så långt lagret räcker (vilket anges i samband med den enskilda kampanjen).

14. ÄNDRING AV KÖPVILLKOR

Dessa köpvillkor kan komma att ändras vid särskilda behov och/eller i händelse av lagändringar, bestämmelser eller rekommendationer. Vid ändring av villkoren som samlat är till din nackdel vill du bli informerad om detta i god tid innan ändringarna träder i kraft. Om du, baserat på de ändrade villkoren, vill säga upp avtalet är du fri att göra det. Underlåtenhet att säga upp avtalet efter ändring av villkoren i avtalet innebär att du accepterar de uppdaterade villkoren i avtalet. Nya villkor kommer att meddelas på vår webbplats i samband med att de nya villkoren skickas ut. 

15. TVISTLÖSNING

Kontakta vår kundtjänst om du har klagomål om ditt köp. Klagomål ska meddelas till säljaren inom skälig tid, jfr. punkt 9. 

Parterna ska i första hand försöka lösa eventuella tvister själva. Om detta inte lyckas kan du kontakta Allmänna Reklamationsnämnden för alternativ tvistlösning. Säljaren är skyldig att rätta sig efter Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Allmänna Reklamationsnämnden finns tillgänglig via: 

Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 10123 Stockholm, Sverige 

http://www.arn.se 

Om den alternativa tvistlösningen inte når framgång kan du eller säljaren väcka ärendet inför domstol. Avtalet är upprättat under svensk rätt. Tvist avgörs vid Göteborgs tingsrätt. 

Du som konsument har även möjlighet att använda dig av EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning (”EU ODR”): https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=SV